خانه / دسته‌بندی نشده / بازسازی خانه ۵۵ ساله معمار اصفهانی، با الهام از عدد هفت مقدس!

بازسازی خانه ۵۵ ساله معمار اصفهانی، با الهام از عدد هفت مقدس!

چرا خانه های قدیمی و تاریخی خراب می شوند؟!
چرا با کلنگ به جان هویت مردم شهرهای تاریخی ایران افتاده ایم؟!
در حالی که در تمام دنیا برای حفظ خانه های قدیمی که معماری آنها گویای تاریخ،فرهنگ و هویت شهر است تلاش می کنند؛ متاسفانه در ایران یک به یک تخریب می شوند تا جای این المان های تاریخی را خانه های چند طبقه و برج های مسکونی و تجاری بگیرند.
متاسفانه آنچه امروزه شاهد آن هستیم ماجرای تلخ خانه های قدیمی رو به ویرانیست ؛ که به جای مرمت و تعمیر با تیشه به جان آنها افتاده اند و هرچند وقت یکبار خبرش از گوشه کنار این شهر به گوش می رسد.
یک استاد دانشگاه می گوید اگر چه مردم رغبتی برای باقی ماندن در معماری گذشته ندارند،پیشنهاد می‌کنم اگر نیاز و ضرورتی نیست ،خانه‌های قدیمی را تخریب نکنند؛ به‌خصوص بناهایی که با سبک خاصی ساخته‌ شده و وجود آن در روح و روان مردمی که از کنار آن عبور می‌کنند، تأثیرگذار است.
اما معمار این خانه ی ۵۵ساله در دل کوچه پس کوچه های شهر اصفهان سعی کرده است این خانه را به گونه ای بازسازی و احیا کند که هویت فرهنگی شهر حفظ شود.

مطلب پیشنهادی:خانه‌‌ فرهنگ رایزن، بازگشت دوباره خانه ۸۰ ساله!

[[nid:333701]]

[[nid:333706]]

مشخصات عمومی خانه شماره ۷ در اصفهان

  • نام پروژه:خانه‌ی شماره‌ی ۷ در اصفهان
  • آدرس پروژه : اصفهان.چهارباغ بالا.کوچه هدایتی.بن بست میخک
  • نام شرکت یا دفتر معماری:گروه طرح و ساخت امرداد
  • طراح:کامران کوپایی
  • اجرا:کامران کوپایی
  • همکاران طراحی : الهام آذرنسب.شهرزاد معصومی.نگار مشرف.ساچناز آقایی
  • همکاران اجرا : مسعود هرندی.معین ظفربخش
  • مساحت زمين: ۳۱۰ مترمربع
  • مساحت ساخته شده: ۲۵۰ مترمربع
  • عکاس : احسان حاجی رسولی ها
  • کارفرما : کامران کوپایی.سارا سرتیپی زاده
  • کاربری : مسکونی
  • شروع اجرا : ۵ آذر ماه ۱۳۹۷   
  • پایان اجرا : ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۷

مطلب پیشنهادی:

قبل و بعد بازسازی خانه قدیمی، شوروم مبلمان امریکایی در فرشته!

[[nid:333705]]

[[nid:333707]]

ایده اولیه طراحی خانه شماره ۷ در اصفهان چگونه شکل گرفت؟

برای بسیاری از ما معماران طراحی و ساخت خانه‌ خود از دشوارترین موضوعات و شیرین‌ترین رویاها است. من هم به عنوان یکی از همین افراد همیشه در این فکر بودم خانه‌ای که برای خود طراحی می‌کنم می‌ بایست چگونه و چه شکلی باشد؟
 همسرم نقاش و مجسمه‌ ساز است؛ ما ساکنین آپارتمانی بودیم که نه فضایی کافی برای فعالیت‌های هنری و نه روحیه‌ای درخور زوجی هنرمند داشت. پس تصمیم بر فروش آن آپارتمان و خرید خانه‌ای در حد توان گرفتیم. 

[[nid:333696]]

[[nid:333702]]

از بخت بلند و یاری اقبال، ما خریدار همان اولین خانه‌ای شدیم که مشاور املاک نشانمان داده بود؛ بدون دیدن خانه‌ ای دیگری.
شاید کمی عجیب باشد ولی من این خانه را قبل از دیدن درون آن پسندیده بودم؛ آن هم برای شماره‌ی پلاکی که نشانی از نیک‌ بختی در خیال من داشت پلاک خانه شماره ۷ بود. 
در ساختمان ذهن من که متولد همین ماه هستم، این عدد یادآور بسیاری خاطرات شیرین و خنده‌های سرخوشی زندگی است. 
بعد از دیدن داخل خانه، علاقه‌ی ما به او دو چندان شد؛ پلانی ساده با کیفیت‌ فضایی مناسب؛از آن خانه‌هایی که مهمان‌خانه، با چند پله بالاتر از سایر قسمت‌ها جدا می‌شد و این روزگار بیشتر در خاطرات کودکی و مهمانی‌های آن روزها یافت می‌شود تا در دنیای واقع.

[[nid:333703]]

[[nid:333704]]

[[nid:333697]]

روند طراحی خانه شماره ۷اصفهان چه بود؟

سازمان فضایی و عملکردی خانه در عرض به ۳ بخش تقسیم  می‌شد که کمترین ارتباط را با یکدیگر داشتند.  با افزایش ارتباط بین این بخش‌ها و ایجاد گشایش در میان آنها فضا پویاتر شد. آشپزخانه با اتاق خواب جنوبی جای عوض کرد و گشودگی بزرگی در میان دیوار آشپزخانه، جهت ارتباط بهتر با فضای نهارخوری ایجاد شد. 
همچنین، در دیوار روبروی این گشودگی، در نهارخوری گشایش کوچکتری ایجاد شد و به این وسیله محوری شرقی غربی، از مهمان‌خانه تا آشپزخانه پیدا گردید. همچنین، دیوار جداکننده‌ مجاور پله مهمان‌خانه، در جهت ایجاد یک محور شرقی غربی دیگر از مهمان‌خانه تا نشیمن، حذف گردید.

[[nid:333698]]

[[nid:334025]]

[[nid:334027]]

[[nid:333708]]

دیگر اینکه، به جای پله‌ی بام که از جنس آهن و به شکلی موقت در نورگیر داشت. حمام و پله‌ای جدید ساخته شد و در بالای آن آتلیه همسرم با ارتباط مستقیم با فضای بام ایجاد گردید.

[[nid:334064]]

[[nid:334023]]

برای کف، کاشی آبی اصفهان که نسبت به سنگ و سرامیک ارزانتر و با حال و هوای خانه هماهنگ می‌نمود، اجرا شد.
همسرم همیشه دوست داشت در خانه‌ای زندگی کند که امکان تبدیل سریع  فضای خانه به یک گالری موقت را داشته باشد به همین علت در نورپردازی از سیستم ریلی استفاده گردید.

 همچنین، دیوارهای ساده خاکستری و در قسمت هایی همراه با کمی بافت آجر، آماده‌ نمایش انواع تابلوها می‌ شدند. 

[[nid:334026]]

[[nid:334024]]

همیشه استفاده از قوس و منحنی در نماهای بیرونی و داخلی و برش‌ها دوست داشتم و بر این اعتقاد هستم که قوس نیم دایره به خاطر صورت خالصی که دارد، باعث ایجاد حس عمیقی از آرامش شده و تاثیر مطلوبی بر بیننده می‌گذارد. بدین ترتیب، تصمیم بر استفاده از قوس‌های نیم دایره گرفتم.

هم در اصلاح نماهای بیرونی و هم در فضا داخلی. بخشی میانی و اصلی ورودی نمای شمالی، به منظور دعوت‌کنندگی بهتر و هماهنگی با نمای جنوبی دچار تغییرات گردید و البته ازمحدودیت‌های اعمال شده از طرف شهرداری بی‌نصیب نماند.

[[nid:334065]]

[[nid:334066]]

[[nid:333704]]

برای طراحی درب ورودی ماشین و درب وردی خانه،دوست داشتم در جایی نشانی از امرداد و داستان عدد ۷ وجود داشته باشد.

به فکر نماد ماه امرداد یعنی شیر افتادم. درب ورودی ماشین، با الهام از نقش شیر در فرش‌های عشایری طراحی گردید تا یادگاری از این داستان باشد.

[[nid:333700]]

[[nid:333695]]

[[nid:334029]]

[[nid:334028]]

 ۱۰۰ روز بعد از اولین روز شروع اجرا، پروژه کامل به اتمام رسید و تصادفی در این خانه، ۱۳ قوس نیم دایره اجرا شد.

مطلب پیشنهادی:

دکوراسیون آپارتمان ۳۰۰ متری، معجزه سبک اسکاندیناوی در بازسازی!

بازسازی و نوسازی آپارتمان، مدرن شدن خانه کلاسیک ۵۵ متری!

بازسازی و تغییر دکوراسیون، از صفر تا صد با شماییم!

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

دکور خانه ایرانی، طراحی منزل خانواده چهار نفره در همدان!

زمانی که فردی بخواهد از دانش علمی و تجربی خود برای دکوراسیون منزل استفاده کند، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *